Коментар: Боротьба автократії з плюралізмом в катарському кризі

2














У конфлікті з Катаром Саудівська Аравія не озвучила жодної здорового аргументу, вважає Керстен Книпп. На його думку, в цьому спорі на карту поставлена політична культура регіону.Між Саудівською Аравією і Європою — велика відстань, тому іноді виникає питання, чи не загубилася по дорозі інформація, відправлена по цьому маршруту. Особливо у випадку з жорсткими заходами, які саудівці і їх партнери приймають щодо Катару. Можливо, що всі раціональні пояснення цієї політики зникли під час довгого шляху в Європу?

Добре б, якщо так. Де б ви не шукали (в газетах, включаючи арабські видання, в телепередачах або в розмовах з колегами з цього регіону), ніхто не може назвати розумні і зрозумілі причини блокади Катару та пов’язаних з нею звинувачень на його адресу.

Саудівської Аравії не варто судити інших

Наприклад, звинувачення в підтримці Дохою тероризму смішно, коли його висувають представники країни, яка вважається одним з найбільших, якщо не найбільшим спонсором фундаменталістських рухів.

Зрозуміло, не сама держава, а деякі діючі в Саудівській Аравії фонди відомі тим, що по всьому світу підтримують ваххабізм — консервативну, якщо не сказати реакційну, державну релігію королівства.

Приміром, Індонезія і балканські країни нещодавно вже відчули на собі вплив цієї ідеології. Поки таке фінансування доступно і поки продовжує поширюватися отруює серце і розум релігійний фундаменталізм, Саудівської Аравії варто було б утриматися від подібних звинувачень на адресу Катару.

Атака на плюралізм

Ще більш безцеремонним є вимога Ер-Ріяда, звернене до Досі, закрити телеканал «Аль-Джазіра» та інші фінансовані Катаром ЗМІ. «Аль-Джазіру» необов’язково любити. Наприклад, в програмі на арабською мовою вона надає медійну платформу Юсуфа Аль-Кардаві — ведучому, чиї ідеологічні погляди, м’яко кажучи, небездоганні.

Але на «Аль-Джазіра» звучать й інші голоси. Телеканал дає в ефір і такі точки зору, які дуже далекі від суперечливих заяв бородатих проповідників. Його програма плюралістична і, головне, далека від ваххабітських голосів, лютих чоловіків з їх фетв і благочестивих висловів, що доносяться з Саудівської Аравії.

Катар, звичайно, не рай з точки зору дотримання прав людини. Це помітно по характерному для держави та інших країн Перської затоки ганебного відношенню до робітників-мігрантів, більшість яких складають вихідці з Азії. Тим не менш, деякі фінансуються Катаром ЗМІ — як, наприклад, відносно молода газета «Аль-Арабі, Аль-Джадіда» — благо для арабського медіаринку.

У них звучать думки, за якими можна слідувати, вони представляють ясні і зрозумілі аргументи, позначають різні позиції. Їх необов’язково підтримувати, але їх зміст зрозуміло.

Повага до аудиторії

Вони дотримуються того, що для кожного ЗМІ повинно бути само собою зрозумілим: поваги до аудиторії, до інтелектуальним здібностям громадян. Ці в кращому сенсі слова просвітницькі голосу значною мірою присутні в газеті «Аль-Арабі, Аль-Джадіда». І можна припустити, що саме тому в Ер-Ріяді їх приймають не надто привітно.

У столиці Саудівської Аравії швидше роблять ставку на кероване конфесійними засобами підкорення розуму і душі. Ті, хто у своїх власних виданнях пишуть головним чином про благословення віри, щоб утримати читачів від дурної ідеї сформувати власну думку, не можуть отримувати задоволення від газет, які покладаються на силу аргументів.

Саме тому конфлікт між Саудівською Аравією і Катаром — щось набагато більше, ніж спір сусідів по Аравійському півострову. Мова йде про фундаментальні принципи політичної культури, а значить, в кінцевому підсумку про політичне майбутнє всього регіону.

На що ж ми будемо робити ставку далі? На домінування цинічних автократів або на силу Аравійського півострова, який одного разу стане плюралістичним і відкритим? Це і є той розклад, який зараз стоїть на кону в Перській затоці. Європейським країнам — не в останню чергу в силу передбачуваних міграційних потоків — повинно бути зрозуміло, на чиїй стороні їм слід бути.

Автор: Керстен Книпп, оглядач DW

Цей коментар висловлює особисту думку автора. Воно може не збігатися з думкою російської редакції Deutsche Welle в цілому.

Ця новина також на сайті Deutsche Welle.

Facenews

Натисніть на стрілку що б перейти до наступної сторінки